LUOKKAKLUBI – YHTEISÖLLISYYTTÄ TOIMINNAN TASOLLA

Syysiltana luokkahuoneesta kantautuu merkillisiä huudahduksia ja naurunpyrskähdyksiä. Värikkäät pallot lentävät piirissä ristiin rastiin. Aikuiset leikkii. Joukko tokaluokkalaisten vanhempia ja opettaja ovat kokoontuneet keskustelemaan luokan asioista. Välillä heitellään jongleerauspalloja, koetetaan muistella toisten nimiä, hullutellaan ja sitten jatketaan. Aiheena on luokkatoveruus.

Steinerkoulussa luokkayhteisö on tiivis, sillä oppilaat opiskelevat samassa ryhmässä useimmiten vähintään yhdeksän vuotta ja niistä kahdeksan saman luokanopettajan ohjaamana. Yhteisöllisyyteen satsataan ja vastaavasti ryhmä kantaa jäseniään läpi eri kehitys- ja elämänvaiheiden. Keskustellaan siitä, kuinka aikuiset voivat tukea lasten luokkatoveruutta silloinkin, kun kaveri on ”taas ollu ihan tyhmä”. Pyritään näkemään arvo kaikissa kohtaamisissa ja oppia tuntemaan toistenkin lapsia.

Sitten vanhempien joukosta nousee ehdotus. Norjassa on ollut käytössä malli nimeltä luokkaklubi. Siinä oppilaat on jaettu neljän-viiden lapsen ryhmiin niin, että ryhmässä on sekä tyttöjä että poikia. Ryhmät muodostavat vierailuyksikön, joka vuorollaan vierailee kunkin jäsenen kotona. Käytännössä tämä tarkoittaa vaikkapa viiden ryhmässä sitä, että vanhemmat saavat neljä vapaahetkeä, kun lapsi vierailee luokkatovereiden luona, mutta yhtenä iltana koko viiden sakki tulee omaan kotiin leikkimään. Kun ryhmä on vieraillut kaikkien luona, sekoitetaan uudet ryhmät. Toimintaa jatketaan, kunnes tuntuu, että se on täyttänyt tehtävänsä. IMG_61851

Hetken hiljaisuus. Voisi melkein kuulla, kuinka ajatukset pureskelevat ehdotusta. Sitten kuin yhdestä suusta: ”Joo!” Alkaa taas vilkas keskustelu: Mitä, jos lapset eivät alakaan leikkiä? Pitäisikö varata lautapelejä? Siinähän tapaa sitten kaikkien vanhemmat, kun he tulevat hakemaan lapsiaan kylästä! Kuka tekee ryhmäjaot? Milloin aloitetaan?! Syyskuun lopussa vietettiin luokkajuhlaa Mikaelin hengessä. Oppilaat olivat valmistaneet kuvaelman, ja vanhemmat kantoivat herkkuja pöytään.

Oppilaat oli jaettu neljään eriväriseen ryhmään, vanhemmille oli tarjolla vastaavan värisiä mitaleja kaulaan ripustettavaksi. Samaa väriä edustavat alkoivat jo samana iltana vaihdella yhteystietoja ja sopia vierailukäytännöistä. Jotta myös aikuiset saisivat pitää hauskaa yhdessä, päätettiin myös pitää ”Vanhempien juhlat vain aikuisille”. Pian ehdotettiin vanhempien näytelmän valmistamista lapsille pikkujouluyllätykseksi. ’

Hyvä ilmapiiri tuntuu poikivan jatkuvasti uusia ideoita! Luokka on vasta yhteisen taipaleensa alussa, mutta tie edessä näyttää valoisalta.

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “LUOKKAKLUBI – YHTEISÖLLISYYTTÄ TOIMINNAN TASOLLA

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s